Check the settings اجتماعی

قطع یارانه مدارس

نوشته شده توسط Super User on . Posted in اجتماعی

yyaraneh
گرانی مجلس از احتمال قطع یارانه مدارس در آینده نه چندان دور

عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص «واگذاری مدارس دولتی به مؤسسان مدارس غیردولتی» گفت: در این خصوص نگرانی‌هایی داریم و آن این است که دولت آرام آرام یارانه خود به این مدارس را قطع کند و آموزش و پرورش را به سمت خصوصی‌سازی سوق دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص «واگذاری مدارس دولتی به مؤسسان مدارس غیردولتی»، اظهار داشت: چند نکته در این خصوص وجود دارد؛ که یکی از این موارد، مدیریت مدارس است  به عنوان مثال در بعضی کشورها، مدارس تحت مدیریت شهرداری‌ها اداره می‌شوند.

وی ادامه داد: در کشور ما مشخص نیست که می‌خواهند چه کاری انجام دهند ولی بر اساس نص قانون اساسی باید آموزش و پرورش عمومی و رایگان در کشور باشد و در این میان کسانی که توانایی مالی بهتری دارند در مدارس غیرانتفاعی که از سرویس‌دهی ویژه‌ای برخوردارند، تحصیل می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی افزود: دولت‌ها معمولاً نگاهشان به آموزش و پرورش یک نگاه واقعی نیست؛ چرا که بودجه آموزش و پرورش را هزینه می‌دانند نه سرمایه و این نوع نگاه، آسیب‌های فراوانی در کشور داشته است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: دولت‌های مختلف به دنبال برداشت از جیب مردم برای جبران کسری بودجه آموزش و پرورش برآمدند و روش‌های مختلفی توسط دولت‌ها پیش گرفته شده که یکی از آنها واگذاری مدارس دولتی به بخش غیردولتی است.

وی اضافه کرد: در این خصوص نگرانی‌هایی داریم و آن این است که دولت آرام آرام دست حمایتی و یارانه خود به این مدارس را قطع کرده و آموزش و پرورش را به سمت خصوصی‌سازی سوق دهد و این نگرانی جدی است که امروز کشورمان را تهدید می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی خاطرنشان کرد: در این طرح هنوز هیچ گزارشی از عملکرد سال گذشته داده نشده است و از 400 تا 500 مدرسه‌ای که سال گذشته این اقدام واگذاری را انجام داده‌اند، هیچ گزارشی به مجلس داده نشده است و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: در حال حاضر در بودجه نیز همین مسئله را تکرار کردند که با توجه به ابهاماتی که برای مجلس وجود دارد، مجلس با یک نگاه تردیدآمیزی به این مسئله نگاه می‌کند و از سویی این نگرانی وجود دارد که دولت در آینده نه چندان دور به دلیل مشکلات مالی که دارد یارانه مدارس را ندهد.

وی در خصوص طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: هنوز این طرح اعلام وصول نشده است.

نوشابه و پوکی استخوان

نوشته شده توسط Super User on . Posted in اجتماعی

image6-2
نوشابه مانع جذب کلسیم و عامل پوکی استخوان است

متخصص تغذیه با اشاره به ترکیبات موجود در نوشابه گفت: این ترکیبات مانع جذب کلسیم در بدن شده و در درازمدت به پوکی استخوان می‌انجامد.

 

مسعود کیمیاگر در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس ترکیبات بکار رفته در نوشابه را مانع جذب کلسیم از طریق دستگاه گوارش دانست.

وی گفت: ترکیباتی مانند اسید فسفریک که در نوشابه‌ها استفاده می‌شود، مانع جذب کلسیم از طریق دستگاه گوارش می‌شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: کسانیکه عادت به خوردن هر روزه نوشابه دارند، جذب کلسیم در بدنشان کم شده و در دراز مدت دچار پوکی استخوان می‌شوند.

وی تاکید کرد: ما نمی‌گوییم خوردن هفته‌ای یک نوشابه موجب پوکی استخوان می‌شود، بلکه در مورد عادات غذایی صحبت می‌کنیم.

کیمیاگر ادامه داد: کسانیکه هر روز نوشابه مصرف می‌کنند در دراز مدت دچار پوکی استخوان می‌شوند البته این به نوع تغذیه و تحرک افراد نیز بستگی دارد.

به گفته وی، از میان نوشابه‌های موجود در بازار، نوع بی رنگ آن بهتر از انواع رنگی است چرا که ترکیبات اعتیادآور مانند کافئین در آن به کار نرفته است.


معجزه ماست و سیر

نوشته شده توسط Super User on . Posted in اجتماعی

subpro1315470955 6207
معجزه ماست و سیر برای رفع ریزش مو

یک متخصص طب سنتی گفت: انواع پیازهای خوراکی و سبزی‌هایی مانند تره، سیر و موسیر برای تقویت مو مفید هستند و همچنین می‌توان موهای سر را با ماست شست‌وشو داد چون از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، گفت: برای درمان ریزش موی سر باید کمبود ویتامینB را که باعث آن شده رفع کرد.

وی ادامه داد: سبزی‌هایی مانند تره، سیر و موسیر برای تقویت مو مفید است. برای درمان ریزش موی سر باید کاری کرد تا جریان خون در زیر پوست سر تحریک شود.

این متخصص طب سنتی گفت: همچنین می‌توان علاوه بر استفاده از انواع پیاز خوراکی و سبزی‌ها، موها را با ماست شست‌وشو داد چون آب ماست از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

وی مصرف جوانه گندم، سبوس برنج و نخودفرنگی را در تقویت مو موثر دانست و گفت: همچنین گفته می شود که یکی از علل ریزش مو علاوه بر کمبود ویتامینB، کمبود گوگرد در بدن است.این ماده معدنی در پیاز نرگس، پیاز عنصل و همچنین در انواع سبزی ها مثل تره، سیر و موسیر به وفور یافت می شود.

حسینی گفت: برای به جریان انداختن خون در سر می توان موها را ماساژ داد به شرطی که صابون و شامپو قلیایی نباشد.

وی افزود: مقدار کمی سیر را نیز می توان رنده کرد و بعد به آن مقداری عسل اضافه و مخلوط کرد و بر سر مالید.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: همچنین برخی گیاهان در تقویت و رشد مو موثر هستند. گیاه بابونه نمونه‌ای از این گیاهان است که تارهای مو را تقویت می‌کند و آسیب‌های مو را به حداقل می‌رساند.