Check the settings وب سایت رسمی دکترشول

قطع یارانه مدارس

نوشته شده توسط Super User on . Posted in اجتماعی

yyaraneh
گرانی مجلس از احتمال قطع یارانه مدارس در آینده نه چندان دور

عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص «واگذاری مدارس دولتی به مؤسسان مدارس غیردولتی» گفت: در این خصوص نگرانی‌هایی داریم و آن این است که دولت آرام آرام یارانه خود به این مدارس را قطع کند و آموزش و پرورش را به سمت خصوصی‌سازی سوق دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص «واگذاری مدارس دولتی به مؤسسان مدارس غیردولتی»، اظهار داشت: چند نکته در این خصوص وجود دارد؛ که یکی از این موارد، مدیریت مدارس است  به عنوان مثال در بعضی کشورها، مدارس تحت مدیریت شهرداری‌ها اداره می‌شوند.

وی ادامه داد: در کشور ما مشخص نیست که می‌خواهند چه کاری انجام دهند ولی بر اساس نص قانون اساسی باید آموزش و پرورش عمومی و رایگان در کشور باشد و در این میان کسانی که توانایی مالی بهتری دارند در مدارس غیرانتفاعی که از سرویس‌دهی ویژه‌ای برخوردارند، تحصیل می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی افزود: دولت‌ها معمولاً نگاهشان به آموزش و پرورش یک نگاه واقعی نیست؛ چرا که بودجه آموزش و پرورش را هزینه می‌دانند نه سرمایه و این نوع نگاه، آسیب‌های فراوانی در کشور داشته است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: دولت‌های مختلف به دنبال برداشت از جیب مردم برای جبران کسری بودجه آموزش و پرورش برآمدند و روش‌های مختلفی توسط دولت‌ها پیش گرفته شده که یکی از آنها واگذاری مدارس دولتی به بخش غیردولتی است.

وی اضافه کرد: در این خصوص نگرانی‌هایی داریم و آن این است که دولت آرام آرام دست حمایتی و یارانه خود به این مدارس را قطع کرده و آموزش و پرورش را به سمت خصوصی‌سازی سوق دهد و این نگرانی جدی است که امروز کشورمان را تهدید می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی خاطرنشان کرد: در این طرح هنوز هیچ گزارشی از عملکرد سال گذشته داده نشده است و از 400 تا 500 مدرسه‌ای که سال گذشته این اقدام واگذاری را انجام داده‌اند، هیچ گزارشی به مجلس داده نشده است و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: در حال حاضر در بودجه نیز همین مسئله را تکرار کردند که با توجه به ابهاماتی که برای مجلس وجود دارد، مجلس با یک نگاه تردیدآمیزی به این مسئله نگاه می‌کند و از سویی این نگرانی وجود دارد که دولت در آینده نه چندان دور به دلیل مشکلات مالی که دارد یارانه مدارس را ندهد.

وی در خصوص طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: هنوز این طرح اعلام وصول نشده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید